Hur jobbar man inom Strykfritt AB för att nå upp till kollektivavtalets norm?

Precis som med alla avtal finns det allltid saker som är bra med ett avtal och det som är mindre bra. Så är det med alla avtal – privat, men om man tänker på B2B. (Business to business)

Det är en självklarhet att ett kollektivavtal är tänkt att ge den anställde så goda anställningsvillkor som möjligt. Men kan det finnas punkter som är mindre bra?

Och går det inte att ge lika bra eller ännu bättre villkor för det anställda även utan ett kollektivavtal? Kan det också finnas något negativt med ett kollektivavtal? Låt oss se beskriva hur vi på Strykfritt AB ser på saken. Vårt företag jobbar ständigt med att alltid ligga steget före på marknaden gällande arbetsvillkor och löner för våra anställda

Visst finns det en del saker som kan upplevas som negativa i ett kollektivavtal och det tänker det flesta inte på. Här handlar det mycket om att kollektivavtalet inte helt anpassats till branscher som måste vara väldigt kundflexibla och rörliga och verka på olika geografiska områden – ibland under en och samma dag.

Facken har utgått från att en kund är en person eller företag  som beställer en tjänst och företag har ett tillsvidareuppdrag som är fast och utförs på samma plats under en längre tid. Och självklart är detta drömkunden för varje städbolag i branschen. Ser det så ut verkligheten? Tyvärr inte.

Detta drömscenario om fasta långtidsbundna och standardiserade kunder är ganska långt från våra kunders önskemål om att ha en flexibel och kundanpassad tjänst med möjlighet att boka av, ändra och även snabbt kunna säga upp sin städtjänst om en livssituation skulle ändras. Våra kunder vill ha flexibilitet och vill inte ha uppsägningstider och bindningstider på mellan 3-6 månader på sina städabonnemang. Man vill heller inte behöva betala när tjänsten avbokas när man är sjuk eller bortrest.

Detta är standard hos de flesta företag som har kollektivavtal. Kunden betalar alltid i princip för allt då anställningsformen i ett kollektivavtal är att lokalvårdaren ska ha betalt även om tjänsten inte utförs. Visst kan det vara bra för den anställde. Men det är inte kul för kunden. Det är denna som betalar. Det finns en anledning att priserna på hemstädning är betydligt högre för det företag som har kollektivavtal. En av anledningarna är att kunderna får betala en del av de kostnader som finns när en avbokning sker.

Vi skrev tidigare att det kan vara bra för den anställde att alltid få betalt, trots att en avbokning skett. Men är det verkligen så enkelt? Tar alltid bolaget hand om kostnaderna när detta sker?

Som vi skrev så läggs mycket av avgifterna på kunden men det är heller inte hela sanningen. Många företag som har kollektivavtal vet om skulle de anställa sina medarbetare på heltid skulle det få stora problem att tillgodose en 100% beläggning på schemat. Det går inte helt enkelt. Kunder är sjuka, bortresta, har semester, har hantverkare hemma, har besök av bekanta och kan inte ta emot företaget under hela året.

Därför är det allra vanligaste anställningen hos företag med kollektivavtal deltidsanställning. Man anställer lokalvårdaren 40-75% av en heltidsanställning. De gör att man skapar sig en möjlighet att ta hand om avbokningar på ett mer effektiv sätt. Man lyckas då reducera de kostnader som uppstår för den anställde vid avbokning.

De anställde jobbar betydligt mindre, men har ändå en ganska okej lön då man har ett en betydlig högre timlön än normalt. Detta betalas självklart av kunden. Och detta är faktiskt inte optimalt för den anställde som ofta inte alls får jobba så mycket som man önskar och får bara jobba deltid. Det är en stor nackdel tycker vi för den anställde.

Kollektivavtalet är heller inget som är gratis. Det ligger en ganska stor administrativ avgift i grunden för att vara med. Detta måste betalas av någon och vi på Strykfritt AB har tyckt att självklart har varje anställd rätt till bra arbetsvillkor och framför allt bra försäkringar. Men precis samma försäkring som kollektivavtalet erbjuder våra anställda kan man teckna själva. Och det har Strykfritt AB gjort – direkt när man startat bolaget.

Strykfritt AB har funderat mycket på hur man kan gå vidare men at teckna ett kollektivavtal men ser i dagsläget det ganska svårt då avtalen inte alls är anpassade till den ganska nya bransch som kan kallas privat hemstädning. Det skapar en onödig kostnad för kunden och ger inte alls den anställde större trygghet eller högre lön. Tvärtom i många fall.

Vi hoppas naturligtvis att kunderna litar på vårt omdöme och håller med om att man kan vara en schysst arbetsgivare utan att för den delen komma överens om detta med tredjepart. Vi tror och tycker att ens moraliska kompass inte ligger i ett påskrivet dokument utan handlar om hur man ser på sina anställda.

Därför har det självklara valet inte varit att automatiskt teckna kollektivavtal utan vi har pratat med facket om just den här problematiken och ansett att det inte haft en optimal lösning som i slutändan är bra för våra anställda.

En ingångslön för en medarbetare hos Strykfritt AB är 130 kr i timmen även om du är ung, även om du saknar språkkunskaper och har ingen eller lite erfarenhet av professionell hemstäd. Det gör att en om du jobbar 168 timmar i månaden (räknat på heltidstjänst) har du en ingångslön på 21840 kr i månaden.

Jämför gärna detta med medellönen hos lokalvårdare med över 5 år i yrket och en ålder på 37 år, som ligger på 18680 kr.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Stadare-lokalvardare-1216/lan/Stockholm-21

Vi ligger väldigt högt i lön, vi låter våra anställda jobba så mycket det vill. Vi har full försäkring för vår personal, vi har friskvårdsbidrag och gratis SL kort. Vi gör allt för att det ska trivas.

Våra löner ligger en bra bit över kollektivavtalets lönenivåer. Så våra löner är marknadsledande och intjäningsmöjligheter är mycket goda.

Vi jobbar också ständigt på att också se till att kundens villkor inte försämras. Kunden är intresserad av stor flexibilitet, allt från tillfälliga avbokningar till korta bindningstider och uppsägningstider. Hos oss har du ingen bindningstid alls och en uppsägningstid på 15 dagar.

Vi tror att ett kollektivavtal kan komma att försämra en del för vår anställda samt även kunderna, därför ser vi det inte som ett självklart alternativ i dagsläget. Men vi har varje år en utvärdering där vi kontaktar facket och pratar inom bolaget om läget just nu.

Fackets avtal är inte anpassat för företag som sysslar med tillfälliga eller korta uppdrag. Därför har vi i dagsläget inget kollektivavtal. Det betyder inte att vi INTE månar om våra anställda. Tvärtom. Vi gör allt för att de ska ha så bra hos oss som möjligt.

Hoppas på er förståelse i frågan och vi tackar för ert förtroende att vi gör rätt.

 

 

 

 

 

 

Boka din provstädning nu

Boka en provstädning för endast 95kr/h. Ingen bindningstid och inga dolda avgifter.

Boka nu