Vanliga frågor

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor. Om du inte hittar det du letar efter så är du välkommen att kontakta oss.

Öppna alla Stäng alla

Försäkringar och ansvar

Självklart har Strykfritt AB en olycksfalls samt ansvarsförsäkring, både för ditt hem och vår personal. Ansvarsförsäkringen har vi hos försäkringsbolaget Gjensidige och gäller för skador upp till 10 miljoner kronor i ditt hem.

Försäkringsbevis 2017 Gensidige Hemstädning Strykfritt AB

 

Den ansvarsförsäkring som vi har täcker skador som eventuellt uppkommer i kundens hem.

Tyvärr är det fortfarande många som väljer att anlita svart arbetskraft. Detta för att spara någon tia per timme på städningen. Men det man ska komma ihåg är oregistrerade ”bolag” inte har någon försäkring och händer det något kan man som kund inte alltid få ersättning. Speciellt om det gäller en större skada.

 

Kontakta istället oss på Strykfritt AB för den trygghet du och ditt hem förtjänar. Du får kvalité, ett bra pris och detta under betydligt säkrare former.

 

Självklart innehar Strykfritt AB en F-skattsedel förutom en helhetsförsäkring som skyddar oss och dig.

Det finns många olika vägar att gå angående nyckelhanteringen. Det enklaste är att vi för en diskussion med kunden för att hitta den bästa lösningen för just dig och ditt hushåll.

 

En vanlig lösning är att vi kvitterar ut en extranyckel . Men vill kunden hellre låsa upp själv inför varje städning är detta en lösning som fungerar precis lika bra.

 

Då vi gärna vill hantera både larm och nycklar på ett så diskret sätt som möjligt har vi valt att inte skriva ut på hemsidan exakt hur vi hanterar dessa moment. Men vi sätter alltid kunden trygghet och säkerhet i första hand oberoende vilken lösning kunden väljer med oss.

Vår olycksfallsförsäkring gäller hela vår personal. Vi har en olycksfallsförsäkring  och givetvis en ansvarsförsäkring för er som kunder som täcker upp skador till ett värde av 10 miljoner kronor. Allt om våra försäkringar hittar du här.

Försäkringsbevis 2017 Gensidige Hemstädning Strykfritt AB

Skatteavdrag - RUT

Sedan 2009 sker skatteavdraget automatiskt på fakturan. Du ser tydligt hur mycket städhjälpen kostar samt hur stor del som dragits av som skatteavdrag.

 

Däremot behöver du själv har koll på om du är berättigad till skatteavdrag eller inte. Läs mer om detta på Skatteverkets hemsida eller ring dem för snabbt svar.

 

För skatteavdrag gäller att företaget som tjänsten beställs från måste ha F-skattsedel vilket vi självklart har.

Pris hemstädning

Under hela året erbjuder vi alla nya kunder hos Strykfritt ett prisvärt ”Prova-På”-erbjudande.

 

Kunden betalar enbart 95 kr per timme för sin provstädning och kan därmed prova våra tjänster helt förutsättningslöst till ett lågt pris.

 

Det spelar ingen roll hur många timmar städningen tar. Det är fortfarande enbart 95 kr per timmen som betalas.

 

Länk till kampanjen- Boka provstädning för 95 kr i timmen!

Nej. Allt ingår i timpriset för hemstädning.* Vi har inga kostnader som inställelseavgift eller resekostnader.

Strykfritt AB tar oftast bara betalt för faktiska städtillfällen. Det gör det enkelt för dig att beräkna vad det skulle kosta.

 

  • Resekostnad 0 kr
  • Kostnad om kunden behöver boka av även en städtid (även om detta sker samma dag) 0 kr**
  • Inställelseavgift 0 kr

 

* Sedan 1 november 2017 tillkommer en faktura/administrationsavgift på 59 kr som täcker kostnaden för RUT-administrationen

** Beroende av vilket städpaket man valt har kunden möjlighet att boka av helt kostnadsfritt. Detta alltså även under städdagen. Vid andra tillfällen behöver avbokning ske minst tre arbetsdagar i förväg. Vid sjukdom finns alltid möjligheten att boka av samma dag.

Du som kund kan direkt på vår förstasida räkna ut vad priset för din hemstädning skulle hamna på i vår realtidskalkylator. Priset du får är fast om tidsåtgången stämmer!

Priset för hemstädningen är viktigt – men även villkoren

 

Med över 10 års erfarenhet av hemstädning har lärt oss att trygga och kundvänliga avtal gör att kunderna gärna väljer oss flera år i rad. Vi har en mycket stabil ekonomi och självklart en ansvarsförsäkring för dig och ditt hem samt vår personal.. Utöver det erbjuder vi:

 

  • Ingen bindningstid på tjänsten
  • Endast 15 dagars uppsägningstid
  • Inga andra avgifter tillkommer för hemstädningen *
  • Inga timpottar ( betala fast du inte får hjälp. Innestående pengar får användas för städningar vi en uppsägning. Väldigt vanligt i branschen.)
  • Avgiftsfria avbokningar – beroende på städpaket, någon till några gånger per halvår. Juli har vi helt stängt utan att avbokningar måste göras.
  • En fast ”egen” städerska
  • Egen kontaktperson
  • Endast 15 dagars uppsägningstid
  • Trygga anställningar. Alla som jobbar hos oss är anställda av oss. Vi hyr alltså in någon extern personal.
  • Miljöcertifiering – ISO 14001
  • UC – kontrollerat – Mycket stabil dokumenterad ekonomi under flera år.

 

Tänk efter nu vad som är viktigast för dig och jämför gärna med andra bolag. Välj det bolag som känns bäst för dig. Motverka svart arbetskraft genom att anlita ett etablerat städföretag. Tack vare RUT-avdraget blir priset mycket lågt.

 

* Sedan 1 november 2017 tillkommer en faktura/administrationsavgift på 59 kr som täcker kostnaden för RUT-administrationen

Ja, Via vår realtidskalkylator kan du snabbt se på ett ungefär vad städningen hemma hos dig kommer att kosta. Du fyller bara i antalet kvadratmeter din bostad är på och du får sedan ett uppskattat pris.

 

Priset är baserat på tidsåtgången och kan i verkligheten bli högre eller längre än de pris som visas. Men normalt så stämmer tidsåtgången väldigt bra.

 

Har du frågor innan du gör en intresseanmälan får du givetvis kontakta oss. Vi har möjligheterna att anpassa din städning till dina behov så fråga på om allt du undrar över.

Genom att enbart erbjuda hemstädning i Stockholm under abonnemangsform så blir städningen betydligt mer effektiviserad än om enstaka städtjänster och andra kringtjänster erbjuds.

 

Här är några punkter varför vi kan hålla ett så bra pris för dig och samtidigt behålla en mycket stor flexibilitet och en hög servicenivå.

 

  • Vi fokuseras på effektiva samarbeten med samma person i abonnemangsform hemma hos kunden under en längre tid. Efter några tillfällen har vi dragit ner administrationen runt en kund till noll.
  • Du som kund står för det städmaterial som ska användas. Alla har ju det mesta som behövs till hemstädning i hemmet så är det inget man som kund behöver tänka på. Känner du dig osäker så prata med oss om vad som behöver finnas i hemmet.
  • Genom att städpersonalen inte behöver ha med sig något städmaterial kan de även betydligt lättare färdas mellan sina kunder. Arbetsbilar som varken är bra för miljön eller ekonomin behövs inte.
  • Då vi jobbar mycket flexibelt och mobilt har arbetsledarna inget större behov av att sitta på fina centrala kontor. Vi har ett mindre kontorslokal och har inga höga hyreskostnader som du som kund behöver betala.

 

Givetsvis är städabonnemang A och O i vår tjänst. Men jämfört med konkurrenterna saknar våra abonnemang bindningstid och har bara 15 dagars uppsägningstid. Så även fast vi har marknadens trevligaste pris är du aldrig fast som kund hos oss. Du är hos oss så länge du själv vill och avslutar så snabbt du själv känner för det!

Vår priser är inklusive moms och redovisas efter att RUT-avdraget dragits.

 

Skatteavdraget sköter vi åt dig – så det är inget som kunden behöver krångla med.

 

Vi erbjuder flera olika betalningslösningar. Som kund betalar du via månadsfaktura i efterskott. Det vanligaste är att fakturan skickas ut via E-post och då som en PDF-fil. Men både autogiro och E-faktura till din internetbank är möjligt.

 

Faktureringen hos oss kostar 59 kr per faktura och den avgiften gäller alla betalningsätt. Fakturaavgiften tas ut då RUT-administrationen idag är ganska manuell och vi får betalt i två omgångar, både av dig men också av skatteverket. Tiden för en faktura att bli fullbetald är också cirka 2,5 månad då vi får betalt det halva beloppet av skatteverket först 2-3 veckor efter att kunden betalat sin faktura och administrationen runt RUT-avdraget är en stor kostnad för oss.

Kontonumret står ALLTID på fakturan. Uppge alltid OCR-nummer vid betalning.

Nej, du betalar mot faktura som ställs ut månaden efter att tjänsten utförts om det inte gäller engångsuppdrag som avtalas individuellt hur det ska betalas.

Reklamationer - Missnöje mer städresultatet och skador

Oberoende av vad det är så kontaktar du vår Kundtjänst, helst via e-mail. Vi försöker lösa och åtgärda problemet så fort som möjligt. Varför vi önskar att du kontaktar oss via mail att för att jobba så effektivt som möjligt.

 

Om något inte står rätt till måste alla parter få säga sitt. Utan att ha pratat med våra anställda och arbetsledare har kundtjänsten svårt att ge ett bra svar. Därför vill vi gärna undvika samtal per telefon. Av erfarenhet vet vi att sådana samtal endast handlar om en envägskommunikation som inte hjälper någon.

 

När du kontaktar oss – försök vara så beskrivande som möjligt så får du hjälp och svar mycket snabbare. Utifrån den arbetsbeskrivning som du och din arbetsledare gått igenom skriver du ner områden du tycker har blivit missköta. Vi tar direkt kontakt med våra medarbetare och påpekar att du är missnöjd.

 

Det händer sällan att kunder är missnöjda med våra anställda men vi tar klagomål på största allvar och kommer att göra allt för att få dig nöjd! Vi kommer att kräva att extra arbete läggs ner vid nästkommande tillfälle på det områden du uppgivit att du varit missnöjd med.

 

Man kan också och nästan på en gång byta ut en anställd och låta kunden få prova en annan av våra medarbetare och se om detta fungerar.

Självklart kan kunden avsluta sitt städabonnemang när som helst via mail till info@strykfritt.se

 

Kunden har ingen bindningstid på sitt abonnemang men har 15 dagars uppsägningstid. Kommer det in en uppsägning från en kund under en semesterperiod (som juli och under jul och nyår som bolaget är stängt) räknas uppsägningen från den dagen kundtjänsten öppnar igen.

 

Ibland sker en olycka. Oberoende vad som har skett kan du kontakta kundtjänst via mail och berättar vad som skett.

 

När en skada uppstår måste sakerna kontrolleras och granskas. För att allt ska bli rätt är det flera personer som Strykfritt AB behöver prata med.

 

Läs mer under fliken reklamationer.

Provstädning och fortsatt städhjälp

Strykfritt AB har specialiserat sig på hemstädning. Vi jobbar bara med städhjälp i privata hem. Vi har drygt 2000 privatkunder och hjälper dessa varje månad sedan 2005. Vi är med andra ord experter på hemstädning och vet vad vi gör!

 

Med tanke på att vi enbart erbjuder hemstädning i abonnemangsform och detta till ett fast pris (och alltid med samma städpersonal) har vi effektiviserat vårt arbete avsevärt.

 

Vår personal åker kommunalt till sin fasta kund 2-4 gånger i månaden. Detta skapar trygga och effektiva samarbeten till en låg kostnad och stor trygghet för kunden. Och ur miljösynpunkt är detta ett svårslaget arbetssätt.

 

Sättet att jobba på är absolut inte komplicerat för kunden. Eftersom nästan alla har vanligt städmaterial hemma är det en fördel och väldigt praktiskt att utnyttja detta. Det är alltså du som kund som står för städmaterialet. Vi kräver inte någon speciell utrustning men känner du dig osäker så hör med oss innan städningen genomförs.

 

Vi har även valt att enbart fokusera på privatpersoner och har mål att alltid erbjuda ett personligt och proffsigt bemötande.

 

En fördel, som många kunder uppskattar, är att vi även att vi har ett fast timpris och att inte andra kostnader tillkommer. Vi har enkla och oftast kostnadsfria avbokningar, vi har inga timpottar som gör att du enbart betalar om städningen utförs, samt att du alltid kan avsluta abonnemanget per omgående om dina behov ändras. Det är ganska unikt i branschen.

För att du ska kunna prova vår städhjälp erbjuder vi en förutsättnings provstädning till ett mycket lågt pris på 95 kr i timmen.

 

Vi har ett incitament att du ska bli en fast kund med regelbundet städning när du provat oss men du kan också via ett mail enkelt säga upp tjänsten utan någon som helst förklaring till oss direkt efter provstädningen. Du betalar då bara för provstädningen och inget mer.

 

Vad du som kund bör tänka på innan provstädningen finns beskrivet här:

 

Introduktion till provstädning med Strykfritt AB

 

Steg för steg – Vad ska jag göra för att boka en provstädning

 

  • På vår hemsida fyller du i ett intresseformulär som gör att vi får veta lite om dig, om ditt hem och dina behov och önskemål som val och dag och tid exempelvis.
  • Din kommande kontaktperson bestämmer en tid för provstädningen utifrån intresseformuläret du fyllt i på hemsidan. Din kontaktperson som också är arbetsledare kommer ut till dig tillsammans med städpersonal. I detta tillfälle ges det möjlighet för oss att gå igenom din bostad. Vanligtvis tar detta mellan 15 till 30 minuter.
  • Direkt efter genomgången påbörjas en provstädningen.
  • När du kommer hem får du i lugn och ro bedöma resultatet. Du får gärna vara hemma under städpasset också, men de flesta brukar gå till jobbet eller liknande. Du får själv välja hur du vill göra. De flesta kunderna blir nöjda och väljer att försätta med städhjälp vis oss.
  • Blir resultatet av någon anledning inte som du hade förväntat dig är du aldrig bunden att fortsätta med tjänsten. Det räcker med ett kort mail att du inte vill fullfölja städabonnemanget. Självklart betalar du då enbart för den provstädning som genomförts.

Ja, det är kunden som står för städmaterialet och städutrustningen. De saker som behövs har du med största sannolikhet redan hemma. Kolla gärna på listan vad du förväntas ha hemma. Skulle något saknas är det inte hela världen. Då påpekar vi vad du bör köpa in till nästa gång.

 

(Välj gärna märken av bra kvalité som t.ex. Ajax eller liknande). Se till att inga medel är halvtomma utan att allt finns.

 

  • Gulsåpa (används till ugnsrengöring och till en del golv)
  • Fönsterspray
  • Köksspray
  • Kakel/badrumsspray
  • Allrengöring för golv
  • Jif Cream eller Vim (bra rengöringsmedel för kalkavlagringar och svåra fläckar i diskhon)
  • Diskmedel – Yes är bäst
  • Golvmopp – gärna en ny. Gamla moppar fungerar dåligt.
  • Mikrofibertrasor – Minst 6-8 trasor är bra att ha hemma
  • Trasor – vanliga kökshanddukar av bomull fungerar bra.
  • Wettextrasor
  • Hushållspapper (På rulle som INTE luddar av sig)
  • Dammsugare ( skall vara med utbytt dammsugarpåse ).
  • Soppskyffel och soppborste
  • 2 st plasthinkar eller liknande behållare så man kan fylla upp vatten

Bestäm i hushållet hur ofta ni vill ha städning och vilken dag som passar er.

 

Fyll sedan i intresseformuläret via den här länken

 

Först efter diskussion via mail gällande tid och dag bokar vi en provstädning med dig. Varken intresseanmälan eller provstädningen binder upp dig till fortsatt samarbete.

 

Vad som ingår i en provstädning och fortsatt städning hittar du under denna länk:

 

https://strykfritt.se/bli-kund/provstadning/

Strykfritt AB erbjuder bara städhjälp under abonnemangsform. Till ett lågt pris utan bindningstid.

 

För att samarbetet ska vara så trevligt och effektivt som möjligt ser vi gärna att kunden väljer ut en dag och en tid som passar hela hushållet under en längre tid.

 

Sedan bokar du som kund upp en tid för provstädning – som också blir din fasta tid för ordinarie städhjälp.

 

Våra arbetsledare bokar omgående in en ledig tid som vi meddelar per mail. Innan vi kommer till dig så fyller du i ett avtal som gör att du är försäkrad från vårt första besök hos dig.

 

Avtalet är utformat så att du inte binder upp dig för något annat än provstädningen. Betalning sker mot månadsfaktura i efterskott.

Ja, självklart! Meddela oss bara vid bokningstillfället vem som ska ha städhjälp.

Avtal, bindningstid och användarvillkor

Redan innan provstädningen utförs kommer du att få skriva på ett kundavtal. Men du kan vara helt lugn. Avtalet binder dig bara för en förutsättningslös provstädning. Inget annat.

 

Däremot ger avtalet dig fördelen att hela ditt hem är försäkrat från första stund och vi har svart på vitt att du godkänner att vi administrerar skatteavdraget åt dig. Skatteverket kräver ett godkännande  från dig och med ett avtal så har du gett det oss rätten att hjälpa till att administrera skatteavdraget.

 

Vårt städabonnemang är enkelt uppbyggt och anpassat för att vara mycket flexibelt för dig som privatkund.

 

För att underlätta samarbetet har vi satt upp några användarvillkor för tjänsten som bägge parter följer.

 

Användarvillkoren gäller från att du bokar in en provstädning tills du väljer att avsluta tjänsten

 

Du kan ladda hem användarvillkoren genom att klicka på följande länk:.

 

https://strykfritt.se/om-oss/anvandarvillkor/

Strykfritt AV erbjuder bara hemstädning under abonnemangsform.

 

Avtalet säger dock tydligt att samtliga abonnemang saknar bindningstid och har endast 15 dagars uppsägningstid.

 

Så om du som kund vill säga upp tjänsten görs detta enkelt och nästan per omgående via ett mail till kundtjänsten. Orsak behöver givetvis inte uppges.

 

Detta är bäst i branschen!

Våra anställda

Alla våra medarbetare är anställda hos Strykfritt AB. Vi jobbar inte med inhyrd personal. Företaget Strykfritt AB har idag 80 anställda och en omsättning på över 25 miljoner kronor.

 

Vi är ett stort och stabilt företag som sedan starten jobbat mycket med säkerhet och trygghet för kunden och våra anställda.

 

Vårt mål är alltid att säkerställa en hygglig lön och bra anställningsvillkor. Det är egentligen förutsättningen för att kunna leverera en bra tjänst.

 

Vi har idag en bra marknadsmässig lön för våra anställda. Snittlönerna ligger i plan med vad som betalas ut generellt. Därför har vi kvar stora delar av vår personal som vi anställde i början av bolagets uppstart. Vårt mål är att alltid vara schysta arbetsgivare och att arbeta utifrån de regler som ett kollektivavtal innebär.

Avbokningar och uppsägning av tjänst

Som kund vet du att du alltid får marknadens bästa villkor.

 

Förutom möjligheten att vara fri från tjänsten under sommaren och under jul och nyår har du som kund också möjligheten till att kostnadsfritt boka av din hemstädning under hela året.

 

Helt utan att behöva uppge anledning. Det kallar vi ett flexibelt abonnemang ;-)

Sommar o jul-stängt.

Strykfritt AB har semesterstängt varje år under vissa perioder. Exakt tid för vår semester hittar kunden alltid under fliken Senaste nytt/Nyheter på bolagets hemsida www.strykfritt.se.

Under semestertider är städabonnemanget helt fryst för en del kunder. Inga avbokningar måste användas. De kunder som önskar städning under vår ledighet ska höra av sig minst 2 månader innan ledigheten utfaller för att kunna erbjudas hjälp.

 

Boka av städtid

Kunden kan utan kostnad avboka städningen 2 gånger per halvår. Sedan utgår full betalning för nästkommande städningen/städningar (även om den/det inte utförs).

  • Normal avbokning

Kunden kan avboka städningen utan kostnad (max två gånger per halvår) om städningen bokas av minst 3 arbetsdagar innan städtillfället (Gäller inte akuta avbokningar) och en avbokning görs enkelt via mail.

  • Akut avbokning

Görs samma dag, minst 2 timmar innan städtillfället för att få det kostnadsfritt och gör via mail och sms direkt till arbetsledare. Får användas vid sjukdom/skada inom familjen.

Att avboka en städning är ibland kostnadsfritt. (Du har två kostnadsfria avbokningar under perioder januari-juni och två kostnadsfria avbokningar under augusti – december.

 

Avbokningstillfällena kan ej sparas/flyttas mellan perioder.

 

Efter man som kund utnyttjat sina kostnadsfria avbokningar betalar man enligt ordinarie prislista, oberoende av orsak till avbokningen).

 

De kostnadsfria avbokningarna gäller OM det görs inom utsatt överenskommen tid.

 

  • Normal avbokning – Görs minst 3 arbetsdagar innan din städning. Avbokningen ska ske per e-post direkt till din arbetsledare eller till info@strykfritt.se.
  • Akut avbokning – Görs minst 2 timmar innan städning. (Med akut avbokning menas då någon inom familjen insjuknat hastigt, skadat sig allvarlig eller/och måste uppsöka sjukhus. Avbokningen ska ske per sms och per e-post direkt till din arbetsledare.
  • Avbokning vid provstädning – Görs minst 24 timmar innan till din kontaktperson. Avbokningen ska ske per sms och per e-post direkt till din arbetsledare.

 

OBS! Alla avbokningar måste bekräftas för att dem ska räknas som kostnadsfria.

 

Fullständiga kontaktuppgifter till alla våra arbetsledare hittar du via nedanstående länk

Länk till kontaktsidan

15 dagar från och med att du skickar in ett meddelande till oss. Vi tar emot uppsägningar endast via mail. Aldrig per telefon eller SMS. Uppsägningar under vår semester och ledighet gäller först från den dagen då vi öppnar kontoret igen.