Senaste inläggen

Får jag städhjälp under vår och sommar 2017?

9 maj 2017

Städhjälp våren och sommaren 2017.

Ja, självklart hjälper vi dig med din hemstädning under stora delar av våren. Men lite ledighet finns det dock framför oss och här informerar vi hur det kommer se ut med din städning under maj till augusti.

Det här dagarna kan du som kund troligtvis inte få hjälp med din hemstädning då vi har stängt.

Maj/Juni

  • Kristi himmelfärdsdag 25 maj, torsdag
  • Nationaldagen 6 juni, tisdag
  • Midsommarafton 23 juni, fredag
  • Midsommardagen 24 juni, lördag

Juli

  • Sommarledighet – Sista städdag fredag 30 juni. Stängt från lördagen 1 juli t.o.m måndag 31 juli. Här har alla kunder sina städabonnemang frysta (behöver inte använda sina avbokningar). Städning utförs bara till privatkunder som hört av sig innan 31 maj och bett få städning under juli och städpersonal finns att tillgå – ingen sådan garanti finns dock.

Augusti

  • Städstart alla kunder tisdag 1 augusti. Observera att vi då har vecka 31 och alla kunder (varannan vecka kunder) som har städhjälp ojämna veckor får sin städstart här. Kom ihåg att veckoindelningen består under hela året för alla kunder!

 

Läs mer om detta på vår Facebooksida – Strykfritt AB Städhjälp Stockholm eller via vårt nyhetsbrev om hemstädning i nedanstående länk!


Städhjälp via Strykfritt.se under våren och sommaren 2017

Facebookinlägg om städhjälp via Strykfritt.se under våren och sommaren 2017

 

Prispaketen för hemstädning inför 2018

15 december 2017

Information gällande priser på våra städpaket och villkor kring dessa.

Framtagandet av den nya paketen har inneburit mycket jobb men vi har också inte kunnat förutse alla problem och frågor som framkommit när dessa har presenterats. Vi ber om ursäkt för detta.

Varför paketen införts har främst att göra med att göra ett mer stabilt arbetsschema för våra anställda. Förut när priserna låg på samma nivå  under hela veckan var det många kunder som ställde sig frågan varför välja måndag när fredagen kostar lika mycket. Det skapade flaskhalsar och stora luckor som påverkade vår med främst våra anställdas inkomster.

Vi valde då att införa en strategi byggt på att kunder får välja vad som är viktigt för dem och det som är mest populärt och mest attraktivt tar vi ett högre timpris för. Vill man ha de bästa dagarna och mest flexibla avbokningsmöjligheterna betalar man mer. Fokuserar man mer på pris och anser att man inte har hemstädning för att boka av tar man ett annat paket.

Visst har en del kunder hamnat i kläm när det gäller indelningen av dagar. En populär städerska har ju väldigt få lediga tider. Så vi vet om att alla inte kunnat byta dag för att få ett lägre pris.  Vi hörde precis samma sak när priserna var samma under hela veckan. Då fick jag frågan varför jag som kund ska betala samma pris för måndag som fredag – jag borde få rabatt eller byta nu.

Det är en viss orättvisa i det hela men vi gör allt för att lösa detta så gott det går. Det går inte kanske direkt men vi ska göra allt för att hitta en tid på en dag som får ner ert timpris. Säg bara detta till er arbetsledare så ska hon göra allt för att försöka lösa detta åt er.

 


Vi har 3 olika städpaket. Här är en beskrivning av dem.

Alla som inte valt paket ännu har sats på paket premium. Man har då kvar 2 kostnadsfria avbokningar per halvår och har den dag i veckan man önskar (om er städerska har ledig tid på den dag ni önskar, annars kan man om man vill byta städerska).

 


Paket Saver från 159 kr/tim – OBS! Gäller bara nya kunder under en 6 månader.

Ett paket för den prismedvetne kunden som söker marknadens trevligaste hemstädning till ett mycket lågt pris. Kunden är medveten om att abonnemanget Saver är mindre flexibelt än det andra abonnemangen gällande avbokningar och val av dagar i veckan där städning ska ske.

  • Gäller hemstädning varje eller varannan vecka på måndag eller tisdag
  • Städtillfällen går ej att boka av
  • Priset på 159 kr/tim gäller uppdrag på 4 timmar eller mer.
  • Priset för 3 timmar är 179 kr/tim.
  • Priset för 2 timmar är 199 kr/tim.

(Städpaketen gäller inte för engångsstädningar, flytt eller byggstädningar, ej heller för extratjänster som fönsterputs och gäller för städfrekvenser minst varannan vecka i ett städabonnemang)

*Paket Saver gäller bara nya kunder och under de första 6 månaderna för att sedan övergå till paket Basic.

Paket Basic från 169 kr/tim

Ett paket för den prismedvetne kunden som söker marknadens trevligaste hemstädning till ett lågt pris. Kunden är medveten om att abonnemanget Basic är mindre flexibelt än Premium´gällande avbokningar och val av dagar i veckan där städning ska ske.

  • Gäller hemstädning varje eller varannan vecka på måndag, tisdag eller onsdag
  • Städtillfällen går att boka av 1 gång per halvår
  • Priset på 169 kr/tim gäller uppdrag på 4 timmar eller mer
  • Priset för 3 timmar är 189 kr/tim
  • priset för 2 timmar är 209 kr/tim

(Städpaketen gäller inte för engångsstädningar, flytt eller byggstädningar, ej heller för extratjänster som fönsterputs och gäller för städfrekvenser minst varannan vecka i ett städabonnemang)

 


Paket Premium från 179 kr/tim

Ett paket för den kräsne kunden som önskar stor flexibilitet men önskar samtidigt marknadens trevligaste hemstädning till ett bra pris. Abonnemanget Premium är mycket mer flexibelt än de andra paketen gällande avbokningar och val av dagar i veckan där städning ska ske.

  • Gäller hemstädning varje eller varannan vecka torsdag och fredag men även valfri dag i veckan
  • Städtillfällen går att boka av 2 gånger per halvår
  • Priset på 179 kr/tim gäller uppdrag på 4 timmar eller mer.
  • Priset för 3 timmar är 199 kr/tim och priset för 2 timmar är 219 kr/tim.

(Städpaketen gäller inte för engångsstädningar, flytt eller byggstädningar, ej heller för extratjänster som fönsterputs och gäller för städfrekvenser minst varannan vecka i ett städabonnemang)

 

 

 

Rutavdraget 10 år – Hemstädning årets bransch 2018?

12 december 2017

Hemstädning & städhjälp årets bransch 2018?

I juli i år (2017) är det 10 år sedan riksdagen beslutade att svenska hushåll skulle få möjligheten att köpa hushållsnära tjänster med ett skatteavdrag (rut-avdraget) som gjorde att hemstädning och städhjälp helt plötsligt blev tillgängligt för en helt vanliga familjer, singlar eller ensamstående föräldrar. För helt vanliga människor helt enkelt.

Sedan dess har svenska hushåll köpt rut-tjänster för 45 miljarder kronor! Det motsvarar den ofattbara summan av 100 000 heltidstjänster om man ser på det med lite statistik.

Det som är viktigt att nämna är att 2007 uppskattade Skatteverket att 150 000 hushåll köpte tjänsten från oregistrerade aktörer som erbjöd svarta tjänster helt enkelt.

Idag är det helt tvärtom. Den svarta sektorn har nästan helt försvunnit och istället så är det vit hemstädning och vit städhjälp som köps in. Man köper årligen i Sverige in hushållsnära tjänster med ett Rut-avdrag i mer än 700 000 hushåll!

Rut-branchen har under 10år ökat med 1600% och växer fortfarande. Man sysselsätter nästan över 20 000 personer och 75% av dessa är heltidsjobb helt enkelt!

Så låt oss hoppas att regering och riksdag låter svenska folket använda sig av Rut-avdraget i största möjliga mån. Familjer, pensionärer, singlar och par behöver hjälp med sin hemstädning. Låt därför städhjälp bli något för alla under 2018 också!

Länkar:

Den 1a juli 2017 är det 10 år sedan rutavdraget infördes
http://abouttime.se/rutbarometern/2017-2/17-06-rut-10-ar/

Rut 10 år – Svart städning inte längre accepterat
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/rut-10-ar-svart-stadning-inte-langre-accepterat

10 år med RUT-avdraget
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6729496

RUT-succén fyller 10 år!
https://www.centerpartiet.se/press/pressmeddelande/nyhetsarkiv-2017/2017-06-29-rut-succen-fyller-10-ar.html

 

Jul och nyårsstängt – Paus i din hemstädning. 23 dec – 7 jan.

23 november 2017

Julen närmar sig med stormsteg och vi kommer ha jul och nyårsuppehåll som planerat.

Sista ordinarie städdag för samtliga privatkunder är fredag den 22:a december och vi börjar jobba igen måndag 8:e januari 2018.

När vi sätter igång har vi vecka två, en jämn vecka. Så titta gärna på senaste fakturan vad du har för veckoindelning om du har städning varannan vecka så det blir rätt.

Har du haft städning jämna veckor under 2017 kommer du ha städning jämna veckor 2018 också. Har du haft städning ojämna veckor 2017 så har du städning ojämna veckor under 2018 också. Har du städning varje vecka behöver du inte tänka efter.

Många av våra anställda kommer åka hem till nära och kära med en del är kvar så är det så att ni önskar hjälp under vår ledighet kommer vi försöka hjälpa dig om det finns personal att tillgå.

Fråga din arbetsledare om detta redan nu i november men absolut senast 10 december om du önskar hjälp med städningen under vår ledighet. Platserna är dock väldigt begränsade och först till kvarn gäller.

Direktlänk till alla arbetsledare och hela kundtjänst

https://strykfritt.se/kontakt/kundtjanst/

Dödstädning – låter det hemsk eller något som kan vara nyttigt för var en?

14 november 2017

Expressen.se har för någon vecka sedan haft en artikel om dödsstädning. En “svensk” trend som faktiskt fått lite spridning i världen.

Vad handlar det hela om och gäller det bara vissa människor i ett visst stadium i livet?

Absolut inte. Det handlar ganska mycket om att man organiserar sig och sin bostad under hela livet så man inte samlar på sig saker som inte används och bara samlar damm och skapar oreda.

Alla har vi väl någon gång tagit upp en pryl och sagt – nä, den ska vi inte slänga, den kommer vi säkert få nytta av någon gång. Låter det bekant ;-).

Varför inte fundera på att se över vad man har hemma. Det kanske kan hjälpa dig?

  • Ålder spelar ingen roll

Självklart är fenomenet inte bara för personer över en viss ålder. Idén fungerar i alla åldrar och hjälper oss alla att förenkla och organisera vår tillvaro helt enkelt.

  • Ingen engångsuppdrag

Det är en pågående process som kan påbörjas när som helst. Den här tekniken är inget som påbörjas och avslutas på en dag, en vecka eller en månad. De kommer att ta tid och bör i stället ses som en livsstilsförändring.

  • Du i fokus

När man sorterar och rensar i hemmet, tänk på din egen vilja, minnen och arv som du vill ska finnas kvar. Att i god tid tänka igenom allt noggrant och praktiskt kommer att hjälpa dig i livets slutskede att vara förberedd för de större besluten och behöver då inte överlämnas till andra.

 

 

Vill du läsa hela artikeln om dödsstädning?

Svensk dödsstädning – trenden som sprider sig över världen

 

Gällande faktura/administrationsavgifter för din städtjänst

14 november 2017

Vi strävar alltid för att vara så öppna och ärliga som möjligt i vår kommunikation och är ledsna att detta inte nått fram. Vi vill gärna ingående förklara varför vi infört en faktura/administrationsavgift.

För er som inte vill läsa igenom allt så skriver vi några korta punkter. Nedanför hittar du som är intresserad en längre och mer förklarande text.

Vi har som sagt valt att lägga ribban för våra anställningsvillkor på en nivå som innebår ett kollektivavtal. Vi tar inte ut en enda kostnad när det gäller resor och avbokningar (beroende av städpaket) och mycket annat. Vi har varit tvugna att införa en faktura/administrationsavgift då faktureringsprocessen är svår och innehåller mycket manuellt arbete.

  • Faktura/administrationsavgift.är en faktiskt kostnad för oss. Faktureringsprocessen i RUT-branschen är svår, mycket manuellt arbete samt dubbelarbete då betalningen sker av 2 parter (dig och skatteverket ) på helt olika ostandardiserade tider och dagar och tar runt 3 månad innan fakturan är betald, behandlad och bokförd.
  • Faktura/administrationsavgift. gäller från 1 november 2017 för samtliga kunder enligt användarvillkoren och informationen på hemsidan.
  • Fakturaavgiften är en del av vår strategi att sänka timpriset som varit tänkt att vara 189 kr i timmen för samtliga kunder från 1 oktober och har idag sänkts till så lågt som 159 kr för en del kunder. I gengäld att kundernas avgifter för bland annat avbokningar och fakturering sats som en fast kostnad som varje kund tar hand om.

 


 

Ingen gillar avgifter, det är självklart. Varför har då Strykfritt AB införts en sådan avgift?

I oktober 2017 skulle Strykfritt AB införa ett fast timpris för alla kunder som skulle ligga på 189 kr. Vi valde att inte genomföra den ändringen utan vi valde att behålla med även i en del fall sänka timpriset på vårt redan mycket låga timpris.

I dag betalar du som kund mellan 159 kr i timmen till 179 kr i timmen. Det är betydligt lägre än planerat. Möjligheten att införa detta har att göra med att vi började lägga ut en del faktiska kostnader som finns i företaget och inte ha det inbakat i timpriset.

Det ändringar som syns mest är att vi har tagit och reducerat lite i avbokningsmöjligheterna för en del städpaket samt införts en faktura/administrationsavgift för samtliga kunder. Varje kund betalar då för sina egna kostnader. Vi tyckte det skulle vara mer rättvist.

Oberoende hur man dock ser på att kunderna får ta del av de faktiska kostnaderna som finns och att det inte längre är inbakade i timpriset är att de flesta kunder har fått ett lägre pris än utannonserat.

Hur mycket mindre du som kund får betala beror självklart på ditt städabonnemang men tar vi ett snittpris på 169 kr i timmen och en städfrekvens på varannan vecka är besparingen på det pris vi sagt ska gälla ungefär 160 kr i månaden. Om man nu tar och har en faktura/administrationsavgift på det här så har man ändå plus cirka en hundralapp per månad eller 12,50 kr i timmen räknat på 8 timmar.

Är då en fakturaavgift något som bara är en ren förtjänst för oss?

Självklart kan en del utgå att det är gratis att skicka en e-faktura. Men så är det givetvis inte. Varje system är en kostnad för oss. För att skapa en faktura för er krävs en del arbete.

Självklart kostar ekonomisystemet en summa, men många bolag som tillhandahåller dessa system tar också en rörlig kostnad per kund för att skicka ut fakturan, oberoende om det handlar om e-faktura, e-postfaktura eller autogiro. Sedan är inte banksystemet gratis heller. Det kostar för företaget att ladda upp betalfiler. Även om det är elektroniska filer. Banken tar betalt. Och inte bara fasta avgifter utan också rörliga per faktura.

Dessutom jobbar vi en bransch som innefattar en mycket stort inslag av dubbel fakturaadministration (manuell sådan) då vi jobbar med RUT-avdrag. Det gör att vi får administrera er inbetalning inte bara en gång utan flera gånger. Det är en mycket stor kostnad för oss. Denna process är också väldigt ostandardiserad.

Vi har ett väldigt stort spann när kunden betalar och när vi sedan kan söka skatteavdrag. Många kunder har också inte 100% koll på avdraget. RUT och ROT är samma pott och många kör helt enkelt slut på potten utan att veta om det. Vi blir ofta nekade RUT-avdrag och då får vi inte betalt. Vi får manuellt lägga om RUT-avdragen på exempelvis partners eller hitta någon annan lösning.

Så faktureringsprocessen är långt ifrån enkel och okomplicerad.

Dessutom är vårt städabonnemang inget som är standardiserat i sig. Det är inte en och samma summa som faktureras ut varje månad. Faktureringen innehåller mycket tidsrapportering och byten av dagar, vid avbokningar främst.

Från att du som kund haft städning låt oss säga i december som faktureras i januari så skapar vi manuellt en RUT-förfrågan till Skatteverket först runt den 10 februari ( när alla betalningar från januari kommit in) och din faktura är fullbetald först runt den 1 mars (Skatteverket har en handläggningstid på cirka 2 veckor). Så från städningen i dag låt oss säga får vi din fulla betalning om 2,5 – 3 månader. Under denna tid har vi haft ett flertal direkta och indirekta kostnader för din fakturering som vi nämnt. En annan kostnad som är värd att ha i åtanken är bokföringskostnader som faktiskt finns då vi har ett antal moment tills att din faktura är betald och bokförd.

Det sista skälet till en fakturaavgift är också förnyandet av vårt städabonnemang som förut varit enkelt att administrera. Minst 4 timmar varannan vecka till ett fast timpris.

Idag har vi 3 stycken städpaket till olika priser på olika dagar och mer flexibel möjlighet att välja timmar. Detta har också kostat pengar att utveckla. Så vi har väldigt stora kostnader involverade i faktureringsprocessen och har därför valt att inte längre baka in detta i timpriset utan ha det som en egen kostnadspost.

Hoppas på er förståelse i detta.

 


 

Vi har så gott det går försökt att få med detta på hemsidan och i användarvillkoren. Det är dock svårt att utgå från att kunden tar del av all information som skickas och läggs ut. Vi förstår detta och är föstås självklart ledsna att detta inte varit tydligt för er.

Hör hittar du info om fakturaavgiften på hemsidan.

  • PRIS HEMSTÄDNING > Tillkommer några andra kostnader för hemstädningen?

https://strykfritt.se/vanliga-fragor/

  • BLI KUND > PRISER HEMSTÄDNING

https://strykfritt.se/bli-kund/priser-pa-hemstadningen/

 

Uppdatering kring städpaketen

13 november 2017

Information gällande priser på våra städpaket och villkor kring dessa.

Vi har under veckan fått mycket feedback om våra städpaket och dess utformning.

Vi vill direkt säga att det är en mycket stor ändring och då vi sedan 10 år jobbat med ett system där vi i princip har haft ett och samma låga timpris för samtliga kunder och en möjlighet att få hjälp minsta varannan vecka och minst 4 timmar.

Framtagandet av den nya paketen har inneburit mycket jobb men vi har också inte kunnat förutse alla problem och frågor som framkommit när dessa har presenterats. Vi ber om ursäkt för detta.

Vi vill direkt säga att det blivit fel i kommunikationen och ett städpaket som namngavs Saver endast gäller nya kunder som blir abonnemangskunder och detta under en begränsad tid.

Vi kommer dock självklart låta alla kunder som redan valt Saver att ta del av paketet under ett kvartal från informationen gavs. Dvs från första november. Sedan går Saver-kunderna automatiskt över till paket Basic. Även nya kunder kommer endast ha möjligheten att teckna Saver under en begränsad tid, som ett prova på erbjudande.

Paket Saver är ett extremt prispressat paket med mycket låga marginaler som var tänkt som just ett introduktionserbjudande. Vi beklagar missinformationen från vår sida. Vi är väldigt ledsna.

Inga kunder som redan ändrat till Saver behöver dock göra något i ärendet mer utan allt kommer ske automatiskt.

Vi vill också informera i bristen på information gällande uppläggen för det olika städpaketen.

Alla kunder i dag har ett städabonnemang där en fast person besöker ert hushåll. Så har det sett ut sedan 2007. En del problem som vi inte helt förutsåg och då främst att informera om detta är att vi har en överenskommelse med kunden att byte av städdag är svårt att göra.

Vårt företag jobbar med abonnemangsstäd med fasta städtider i ett schemalagt system där varje medarbetare jobbar runt 2 pass per dag under hela veckan.

Vid önskan att byta från ett pass på torsdag förmiddag till tisdag förmiddag betyder det att den luckan man ska byta till är ledig, som det oftast inte är. Vi ber om förståelse för detta.

De är som överenskommet kö till vissa dagar och här kan vi direkt upplysa att det kommer att uppstå vänteköer till vissa städdagar om man bestämmer sig för att man inte vill byta städerska med byta städpaket.

Vi vill också be om ursäkt för en miss gällande prisjusteringen. Vi har redan i september sagt att det nya priset på 189 kr i timmen för kunderna för gällande hemstädningen ska gälla från första oktober 2017.

Vi har varit lite otydliga i informationen kring prisjusteringen och vill härmed klargöra vad vi menat.

Inga kunder kommer få en prishöjning till 189 kr som ska enligt information i september skulle ha skett på städningar från oktober. Istället är prisjusteringen på 179 kr från oktober för samtliga kunder som därmed blir premiumkunder.

Vi beklagar att vi varit otydliga, att fel information har getts, handlar mycket om den ovisshet vi haft och även på en miss i det utkast som används felaktig för att beskriva paketen.

Vi beklagar detta jättemycket. Det har aldrig varit vår mening att missleda något.Vi hoppas på förståelse i frågan och fast alla kunder får mycket bättre villkor än det först utannonserade som skulle gälla från 1 oktober så är vill självklart extremt ledsna och ser allvarlig på att vi handskas med informationen på fel sätt. Vi beklagar detta och ber om ursäkt.

Ny prislista och utformning av tjänsten från 1 november

31 oktober 2017

Istället för en prishöjning införs städpaket där kunden väljer städpaket och villkor.

Vi kommer som vi tidigare annonserat ut inte höja priset till 189 kr nu i oktober utan endast till maximalt 179 kr i november.

I ganska många fall har vi också kunnat sänka priset ner till 169 kr och även ännu lägre – till 159 kr. Läs gärna mer på vår hemsida om detta. Vi har på hemsidan redan nu infört information om ändringarna i städupplägget och timpriserna.

Vi har som sagt fått mycket feedback – både bra och dålig – kring prisjusteringen. Vi har tagit åt oss era åsikter och bestämt oss för att inte höja priset så här rakt av utan vi har istället skapat tänkt att skapa flera olika abonnemang med olika innehåll där kunden själv får välja hur abonnemanget ska se ut utifrån sina preferenser.

Den nya upplägget och priserna kommer vara tillgängliga direkt. Du som kund drabbas inte alls. Alla kunder kommer få ett lägre pris än befarat. Hur prisvärt du som kund önskar ha får kunden bestämma själv.

Vi har inte höjt några priser i oktober som sagt utan alla kunder har kvar sitt gamla timpris på städningar i oktober och det nya priserna och det nya upplägget gäller från 1 november.

  • Vi kommer ha 4 olika abonnemang med städpriser på 159 kr i timmen, 169 kr i timmen och 179 kr i timmen.

Abonnemangen kommer skilja sig i pris på det sättet att man har lite mindre val på det lägst prissatta till lite fler val på det högst prissatta. Det kommer att handla om möjligheten till avbokningar och möjligheten till val av dagar när tjänsten ska utföras.

  • Vi kommer erbjuda 2,3,4 och 4+ timmars abonnemang lite beroende på bostadens storlek.

2 timmarsabonnemangen kommer vara för kunder som har lägenheter mindre än 40 kvadrat och 3 timmarsabonnemangen är för kunder med bostäder mindre än 70 kvadrat. Mer info om detta här

Vi kommer också låta kunderna ha möjligheten att välja frekvens på sina abonnemang. Varje och varannan vecka är standard men vi kommer också låta kunderna ha hjälp var 4:e vecka.

Vi kommer också att efter årsskiftet kunna erbjuda hemstädning med kollektivavtal med vår samarbetspartner Strykfritt företagsstäd och hemtjänst AB. Är du intresserad så maila oss!

Det flesta kunder kommer därför kunna välja vad som är viktigast för dem. Vi är mycket glada att kunna erbjuda denna lösning.

Vi vill också passa på att be om förlåtelse för om ni uppfattat vårt tidigare beslut som ogenomtänkt. Vi förstår detta och är hemskt ledsna för att det kan se ut så vid första ögonkastet.

Och vi måste medge att ibland kan man ha fel. Dock tycker vi det är viktigare att kunna ta del av kundkritik och feedback och ändra sitt beslut. Utgångspunkten är ju att kunden har rätt och då tycker vi inte att det är fel att tänka om – även om det uppfattas som rörigt så här initialt.

Vi passar också på att säga att vår städpersonal idag har marknadens högsta löner. En ingångslön för en medarbetare hos Strykfritt AB är 130 kr i timmen även om du är ung, även om du saknar språkkunskaper och har ingen eller lite erfarenhet av professionell hemstäd.

Det gör att en om du jobbar 168 timmar i månaden (räknat på heltidstjänst) har du en ingångslön på 21840 kr i månaden. Jämför gärna detta med medellönen hos lokalvårdare med över 5 år i yrket och en ålder på 37 år, som ligger på 18680 kr.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Stadare-lokalvardare-1216/lan/Stockholm-21

Vi ligger väldigt högt i lön. Vi har full försäkring för vår personal, vi har friskvårdsbidrag, gratis SL kort och internutbildning samt vidareutbildningar.

Vi gör allt för att vår personal ska trivas och hoppas därför för ditt stöd för det åtgärder vi infört som arbetsgivare.

Här finns bakteriehärdarna i hemmet

12 oktober 2017

Nu kommer hösten och vi har förkylningstider igen. Tänk på att även om du får hjälp med din hemstädning via Strykfritt kan det vara klokt att hålla koll på det mest vanliga ställen där bakterier lätt frodas.

Speciella rengöringsmedel för din hemstädning?

Det behövs egentligen inga dyra rengöringsmedel för att göra rent hemma, gäller även köksytor – varmt vatten och diskmedel fungerar bra, vilket dessutom är bättre för miljön, säger Marie-Louise Danielsson-Tham, professor i livsmedelshygien.

– Det blir väl så rent om man skrubbar med vanligt diskmedel och vatten. Undantaget är om du har haft vinterkräksjukan, då behövs desinfektionsmedel.

Men tänk på att ha en ren och fräsch trasa för rengöring. Disktrasor är ett ställe där smuts och bakterier trivs bra. Se därför till att hålla dem rena och fräscha.

Så slipper du en ofräsch disktrasa

Tips. Maxa hemstädningen – gör den mer effektiv – och så gör du.

  • Disktrasan. Koka en gång i vecka, eller lite oftare, i stället för att köpa en ny. Det sparar på miljön. Använd inte trasan för att torka upp köttsaft från rått kött.
  • Kylskåpet. Glöm inte bort avfrostningshålet längst bak i kylskåpet. Där kan bakterier samlas i mängder. En piprensare fungerar bra för att rengöra här.
  • Sovrummet. Tvätta sängkläder varje eller varannan vecka i 60 grader. Dammkvalster trivs i varma och fuktiga miljöer – bädda därför inte sängen när du går till jobbet.
  • Badrummet. Golvbrunnen kanske inte syns under badkaret – men här frodas bakterier som får näring från hår- och hudceller. Rensa och rengör regelbundet.
  • Tvättstugan. I tvättmaskinens disk- och sköljmedelsfack kan jäst- och mögelsvampar växa så att de syns. Rengör även här med varmt vatten och diskmedel. Kolla även över tätningslisterna vid luckan.
  • Mobilen. Är du förkyld? Låna inte ut din telefon till någon utan att rengöra den, av hänsyn till den andre. Virus förökar sig inte, men kan överföras genom en sådan yta.
  • Händerna. Tvätta händerna, ofta och noga. Det är extra viktigt i tider av vinterkräksjuka, då virus kan spridas på tunnelbanan eller bussen.

Källa: Marie-Louise Danielsson-Tham. – Artikel i DN, publicerad 2017-10-12

 

Nytt pris för din hemstädning från 2017-10-01

12 september 2017

Hej allihop.

Prisjusteringen träder i kraft från och med 1 oktober 2017 där det nya priset blir 189 kr timmen om man har städning 4 timmar eller mer per gång och 205 kr per timme om man har städning 3 timmar per gång.

Jag heter Mikael och är delägare på Strykfritt AB. Tänkte personligen kommentera de nya priserna på din hemstädning som kommer gälla från 1 oktober 2017 och varför prisjusteringen behövs helt enkelt.

Vi har för ett år sedan börjat ett arbete med våra anställda där vi sagt att vi ska göra allt för att bli den bästa arbetsgivare på marknaden.

Vi har infört massor med förmåner för våra anställda som gratis friskvård, utmärkta försäkringar och högre löner. Nu ska vi som bestämt tidigare fortsätta att utveckla oss för att bli ännu bättre.

Vi har tagit del av våra anställdas synpunkter och tittat på hur facket ser på vårt arbete, de anställdas löneläge och hela deras arbetssituation.

Vi har lyssnat och analyserat och vi har tillsammans kommit fram till att vi behöver komma upp ytterligare i lön, vi ska införa mer utbildning och vi ska införa betald kommunikation för våra anställda då det ofta har uppdrag på olika geografiska platser, ibland på en och samma dag.

Vi tycker det är viktigt att lyssna på våra anställdas krav och vi tycker det är viktigt att ta del av fackets uppfattning om hur vi ska utvecklas för att hjälpa våra anställda att få ett så trevligt arbetsklimat vi kan ge dem. 

Nöjd personal är vårt främsta mål då vi vet att duktiga och glada medarbetare gör ett mycket bättre jobb.

Och den största anledningen till att vi vill ha nöjda medarbetare är att vi då på ett bättre sätt kan erbjuda en bra tjänst till våra kunder – till er helt enkelt! Vi gör detta med andra ord för kunderna.

Vi har som vi tidigare skrivit märkt av en tendens där de allra duktigaste medarbetarna söker sig till bolag som betalar mer i lön men också har bra personalförmåner som den anställda får ta del av. Vi vill behålla men också attrahera nya duktiga medarbetare för att kunna utveckla tjänsten och oss som företag. Vi vill som sagt för er skull ha den lägsta möjliga personalomsättningen som går att ha. Det skapar trygghet och kontinuitet i vårt samarbete och vi tror detta är betydligt viktigare än ett mycket lågt pris. Och här behöver vi er hjälp.

Tolka oss rätt. Vi är fortfarande mycket prisvärda jämfört med många stora och små konkurrenter. Men prisskillnaderna idag gör det svårt för oss att konkurrera om duktig och kompetent arbetskraft då en del bolag har betydligt högre timpris som per automatik leder till att de kan erbjuda bättre lönevillkor.

Vi vet att prishöjningar inte är trevliga, men vi behöver komma upp till en nivå som gör att vi kan driva företaget vidare med duktig och nöjd personal. Vi kan kort illustrera utgångsläget vi har idag.

På Hemfrid (som är ett av många bolag som ligger betydligt högre i pris än oss) så betalar man som kund från 240 kr i timmen efter skatteavdraget för sin städhjälp – eller 480 kr innan skatteavdraget.

Plus 90 kr serviceavgift per gång.

  • Hemfrid – En städomgång på 4 timmar kostar 240 kr * 4 tim + 90 kr = 1050 kr
  • Strykfritt – En städomgång på 4 timmar kostar 165 kr * 4 tim = 660 kr

Så timpriset för Hemfrid ligger på 262,5 kr och timpriset för Strykfritt ligger på 165 kr. Det är en skillnad på nästan 200 kr per timme då om man tänker på att de redovisade priserna är utan skatteavdrag som bägge bolaget sedan får av skatteverket.

Det gör att bolag som Hemfrid helt enkelt utan några som helst problem kan erbjuda bättre villkor och löner för sina anställda. Vi har med andra ord väldigt svårt att konkurrera om den bästa personalen. För att säga mer konkret så ligger Hemfrids och en del andra bolags löneläge cirka 20% högre än vårt – ibland ännu mer. Det är mycket tufft.

För att inte tappa erfaren personal och bibehålla den stora kompetensen som vi har hos våra anställda är vi givetvis mycket intresserade att erbjuda dem bättre lönevillkor och andra förmåner så personalen verkligen vill stanna hos oss.

Hela prisjusteringen går direkt till de anställdas löner och vi gör höjningen för att stoppa en utveckling som vi ser som negativ och främst då för våra kunder.

Efter prisjusteringen blir priset 96 kr högre per städning för en vanlig privatperson räknat på 4 timmarsabonnemang. Lite mindre om man har ett 3 timmarsabonnemang, där är höjningen 75 kr per gång. Det är självklart en skillnad men vi tror och hoppas på förståelse för det vi gör.

Ni har säkert också märkt av att Stockholm har blivit en ganska dyr stad att bo i. Förutom den normala inflationen har priset på kommunikation och framför allt kostnaden för boende gjort att även om vi ebjuder våra medarbetare högre löner så är det ingen överdriven verklig ökning det ser i plånboken. Men den ökning de får blir det hemskt glada för. Idag blir vi bäst betalande i branschen. Det är vi också mycket glada för.

Som tidigare skrivits och som kan upprepas igen är att prishöjningen endast och direkt tillfaller våra anställda. Ägarna får ingen som helst del av ökningen i form av högre vinst eller täckningsbidrag. Precis som förra gången för ett år sedan.

Vi tackar i förväg för er förståelse i den här frågan då kompetent, trogen och erfaren personal är nyckeln i vårt samarbete med er och för att behålla och rekrytera ny personal är man som arbetsgivare tvungen att erbjuda bättre villkor hela tiden.

Tack för att ni tog er tid och läste igen det här och vi tackar också i förväg för visad förståelse i frågan.

Mer om detta i våra nyhetskanaler – räcker med att du klickar på rubriken.

 


Med vänlig hälsning

  • Mikael Majkut – Styrelseordförande och delägare
  • Sylvia Sienkiewicz – VD och delägare

Kontaktuppgifter – https://strykfritt.se/kontakt/kundtjanst/

Städstart med hemstädningen 2017-08-01

28 juli 2017

Snart sätter vi igång med hemstädningen igen!

Välkommen tillbaka för en ny höst med hemstädning från Strykfritt AB ;-)

Hoppas du haft en trevlig och lugn sommar. Den är inte slut än (hoppas vi ;-)..) men redan nu är det dags att planera inför städsäsong höst!

Vi sätter igång med hemstädningen tisdagen den 1:a augusti, vecka 31, en ojämn vecka – gäller alla kunder

Håll gärna koll på veckoindelningen så allt blir rätt! Har du haft städhjälp på ojämna veckor innan semestern har du det nu också.

Det är mycket lätt att få reda på vad för vecka man är indelad i. Det är bara titta på senaste fakturan och ta ett ordinarie städtillfälle på den fakturan och se vilken vecka den var utförd.

Är det en ojämn vecka så kommer du få hjälp med städningen redan första veckan i augusti, dvs nästa vecka (om det inte är måndag, då vi fortfarande har juli och stängt), har du haft städning på jämna veckor så får du hjälp först om cirka 10 dagar räknat från idag, dvs under vecka 32.

Är det några som helst oklarheter när du sätter igång med din hemstädning?

Hör av dig till oss på info@strykfritt.se så berättar vi när din hemstädning startar.

OBS! Kom ihåg att du från och med 1 augusti igen har två avgiftsfria avbokningar under hösten och fram till nyår. Dock ska du höra av dig i tid för att få avbokningen kostnadsfri (3 dagar i förväg).

Många har ledigt i augusti och vi är glada att våra kunder har den möjligheten men glöm inte att ni har ett städabonnemang som löper på som vanligt från och med 1 augusti. Har du hört av dig till din arbetsledare om eventuell ledighet under augusti är det bra. Vill du vara ledig så förstår vi detta. Men glöm inte meddela detta i tid om du inte redan gjort det och planerar att vara borta.

Maila bara din arbetsledare eller info@strykfritt.se vid frågor eller avbokningsönskemål.

Välkomna tillbaka efter sommaruppehållet! Det ska bli kul att återigen kunna hjälpa er med er hemstädning efter vårt korta uppehåll.


Länk till nyhetsbrevet – Städstart med din hemstädning 1 augusti efter sommaruppehållet.