Nytt pris för din hemstädning från 2017-10-01

12 september, 2017

Hej allihop.

Prisjusteringen träder i kraft från och med 1 oktober 2017 där det nya priset blir 189 kr timmen om man har städning 4 timmar eller mer per gång och 205 kr per timme om man har städning 3 timmar per gång.

Jag heter Mikael och är delägare på Strykfritt AB. Tänkte personligen kommentera de nya priserna på din hemstädning som kommer gälla från 1 oktober 2017 och varför prisjusteringen behövs helt enkelt.

Vi har för ett år sedan börjat ett arbete med våra anställda där vi sagt att vi ska göra allt för att bli den bästa arbetsgivare på marknaden.

Vi har infört massor med förmåner för våra anställda som gratis friskvård, utmärkta försäkringar och högre löner. Nu ska vi som bestämt tidigare fortsätta att utveckla oss för att bli ännu bättre.

Vi har tagit del av våra anställdas synpunkter och tittat på hur facket ser på vårt arbete, de anställdas löneläge och hela deras arbetssituation.

Vi har lyssnat och analyserat och vi har tillsammans kommit fram till att vi behöver komma upp ytterligare i lön, vi ska införa mer utbildning och vi ska införa betald kommunikation för våra anställda då det ofta har uppdrag på olika geografiska platser, ibland på en och samma dag.

Vi tycker det är viktigt att lyssna på våra anställdas krav och vi tycker det är viktigt att ta del av fackets uppfattning om hur vi ska utvecklas för att hjälpa våra anställda att få ett så trevligt arbetsklimat vi kan ge dem. 

Nöjd personal är vårt främsta mål då vi vet att duktiga och glada medarbetare gör ett mycket bättre jobb.

Och den största anledningen till att vi vill ha nöjda medarbetare är att vi då på ett bättre sätt kan erbjuda en bra tjänst till våra kunder – till er helt enkelt! Vi gör detta med andra ord för kunderna.

Vi har som vi tidigare skrivit märkt av en tendens där de allra duktigaste medarbetarna söker sig till bolag som betalar mer i lön men också har bra personalförmåner som den anställda får ta del av. Vi vill behålla men också attrahera nya duktiga medarbetare för att kunna utveckla tjänsten och oss som företag. Vi vill som sagt för er skull ha den lägsta möjliga personalomsättningen som går att ha. Det skapar trygghet och kontinuitet i vårt samarbete och vi tror detta är betydligt viktigare än ett mycket lågt pris. Och här behöver vi er hjälp.

Tolka oss rätt. Vi är fortfarande mycket prisvärda jämfört med många stora och små konkurrenter. Men prisskillnaderna idag gör det svårt för oss att konkurrera om duktig och kompetent arbetskraft då en del bolag har betydligt högre timpris som per automatik leder till att de kan erbjuda bättre lönevillkor.

Vi vet att prishöjningar inte är trevliga, men vi behöver komma upp till en nivå som gör att vi kan driva företaget vidare med duktig och nöjd personal. Vi kan kort illustrera utgångsläget vi har idag.

På Hemfrid (som är ett av många bolag som ligger betydligt högre i pris än oss) så betalar man som kund från 240 kr i timmen efter skatteavdraget för sin städhjälp – eller 480 kr innan skatteavdraget.

Plus 90 kr serviceavgift per gång.

  • Hemfrid – En städomgång på 4 timmar kostar 240 kr * 4 tim + 90 kr = 1050 kr
  • Strykfritt – En städomgång på 4 timmar kostar 165 kr * 4 tim = 660 kr

Så timpriset för Hemfrid ligger på 262,5 kr och timpriset för Strykfritt ligger på 165 kr. Det är en skillnad på nästan 200 kr per timme då om man tänker på att de redovisade priserna är utan skatteavdrag som bägge bolaget sedan får av skatteverket.

Det gör att bolag som Hemfrid helt enkelt utan några som helst problem kan erbjuda bättre villkor och löner för sina anställda. Vi har med andra ord väldigt svårt att konkurrera om den bästa personalen. För att säga mer konkret så ligger Hemfrids och en del andra bolags löneläge cirka 20% högre än vårt – ibland ännu mer. Det är mycket tufft.

För att inte tappa erfaren personal och bibehålla den stora kompetensen som vi har hos våra anställda är vi givetvis mycket intresserade att erbjuda dem bättre lönevillkor och andra förmåner så personalen verkligen vill stanna hos oss.

Hela prisjusteringen går direkt till de anställdas löner och vi gör höjningen för att stoppa en utveckling som vi ser som negativ och främst då för våra kunder.

Efter prisjusteringen blir priset 96 kr högre per städning för en vanlig privatperson räknat på 4 timmarsabonnemang. Lite mindre om man har ett 3 timmarsabonnemang, där är höjningen 75 kr per gång. Det är självklart en skillnad men vi tror och hoppas på förståelse för det vi gör.

Ni har säkert också märkt av att Stockholm har blivit en ganska dyr stad att bo i. Förutom den normala inflationen har priset på kommunikation och framför allt kostnaden för boende gjort att även om vi ebjuder våra medarbetare högre löner så är det ingen överdriven verklig ökning det ser i plånboken. Men den ökning de får blir det hemskt glada för. Idag blir vi bäst betalande i branschen. Det är vi också mycket glada för.

Som tidigare skrivits och som kan upprepas igen är att prishöjningen endast och direkt tillfaller våra anställda. Ägarna får ingen som helst del av ökningen i form av högre vinst eller täckningsbidrag. Precis som förra gången för ett år sedan.

Vi tackar i förväg för er förståelse i den här frågan då kompetent, trogen och erfaren personal är nyckeln i vårt samarbete med er och för att behålla och rekrytera ny personal är man som arbetsgivare tvungen att erbjuda bättre villkor hela tiden.

Tack för att ni tog er tid och läste igen det här och vi tackar också i förväg för visad förståelse i frågan.

Mer om detta i våra nyhetskanaler – räcker med att du klickar på rubriken.

 


Med vänlig hälsning

  • Mikael Majkut – Styrelseordförande och delägare
  • Sylvia Sienkiewicz – VD och delägare

Kontaktuppgifter – https://strykfritt.se/kontakt/kundtjanst/